دیگر نیازی به سوراخ کردن انگشتان برای اندازه گیری قند خون نیست: دستگاه مانیتورینگ مداوم گلوکز مزایای زیادی برای بیماران دیابتی دارد

26 ژوئیه 2021- مطالعه ای که در 15 مرکز، بر روی 175 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 کنترل نشده انجام شد، نشان داد که کنترل مداوم قند خون(CGM)، در مقایسه با اندازه گیری قند خون با گلوکومتر( سوراخ کردن انگشت)، هموگلوبین A1C بیماران را طی هشت ماه به طور قابل توجهی کاهش می دهد (به ترتیب 1.1- درصد در مقابل 0.16- درصد). نتایج این تحقیق در  JAMAمنتشر گردید.

اگرچه مزایای نظارت مداوم بر قند خون برای بیماران دیابتی قبلاً منتشر شده است، اما مزایای آن فقط در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 یا بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تحت درمان با تزریقات متعدد روزانه انسولین(prandial insulin[1])، به خوبی مورد بررسی قرار گرفته است.

نویسنده ی این مطالعه، پرفسورRodica Busui ، معاون تحقیقات بالینی در گروه پزشکی داخلی در دانشگاه بهداشت میشیگان، گفت: این تحقیق برای اولین بار و به طور کامل تأثیر دسترسی و استفاده از مانیتور مدوام قند خون را برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 کنترل نشده، که فقط با انسولین بازال[2] (پایه) درمان می شوند، به تصویر کشید.

پرفسور Busui، گفت: این تحقیق نه تنها مزایای نظارت مستمر بر قند خون را برای این بیماران نشان داد، بلکه مزایای این دستگاه را برای افرادی با طیف گسترده ای از وضعیت اقتصادی-اجتماعی و زمینه های نژادی مختلف، تایید کرد. وی افزود: تقریباً نیمی از شرکت کنندگان در این تحقیق از اقلیت نژادی یا قومی بودند.

با این حال، همچنان این فناوری برای دیابت نوع 2 ، توسط بسیاری از بیمه ها تحت پوشش قرار نمی گیرد یا شامل شرایط خاصی برای پرداخت هزینه ها از طرف بیمه است.

برای این آزمایش بالینی تصادفی، از بیماران از اواسط سال 2018 تا اواخر سال 2019 ثبت نام گردید و دوره ی پیگیری در این مطالعه از اواسط سال 2020 آغاز شد. شرکت کنندگان یک یا دو بار تزریق روزانه ی انسولین پایه، را با یا بدون داروهای غیرانسولینی برای کمک به کاهش سطح قند خون خود دریافت می کردند.

پرفسور Busui، گفت: این تحقیق بدون مشارکت متخصصان غدد و پزشکان مراقبت های اولیه ممکن نبود، زیرا همه بیماران توسط تیم های مراقبت های اولیه ما جذب و درمان شدند.

جدا از آزمایش اثربخشی کنترل مستمر گلوکز همراه با انسولین پایه در شرکت کنندگان در این مطالعه، پرفسور Busui و تیم او تلاش کردند تا درک بهتری از تأثیر این رویکرد درمانی بر میزان پایبندی بیماران به مدیریت بیماری و همچنین رضایت کلی آنها از زندگی بدست آورند.

آنچه باعث خشنودی محققان گشت این بود که 175 نفر از شرکت کنندگان در مطالعه، پایبندی بهتری برای مدیریت دیابت خود نشان دادند و رضایت آنها از زندگی افزایش یافت.

پرفسور Busui، گفت: جالب ترین نتیجه ی حاصل از تحقیق اخیر این است که استفاده از دستگاه پایش مداوم قند خون در بهبود قابل ملاحظه ی سطح قند خون افراد در دراز مدت و کاهش خطرات هیپوگلایسمی، موثر بود. این ممکن است دریچه ای برای پوشش بیمه ای بیشتر برای این فناوری برای همه بیماران دیابتی باز کند. در صورت دسترسی به منابع کافی برای ارائه ی این دستگاه و در صورت آگاهی پزشکان مراقبت های اولیه از فواید این دستگاه، بیماران دیابتی بیشتری می توانند دیابت خود را به خوبی کنترل کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-07-finger-glucose-benefits-patients-diabetes.html

 



[1]انسولین ورد نیاز هنگام غذا خوردن

[2] انسولین بازال یک انسولین با اثر طولانی است که برای تزریق یک یا دو بار در روز برای تأمین سطح کافی انسولین در طول شبانه روز طراحی شده است.